Is het plannen van een ontsnapping strafbaar, als je in een gevangenis in Nederland zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Nee. Zelfs het ontsnappen zelf is niet strafbaar, tenzij je bij het ontsnappen wetten overtreedt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Je krijgt alleen geen verkorting meer wegens goed gedrag, omdat dat goede gedrag er niet is. Je straf wordt niet verlengd, je zal gewoon de opgelegde straf moeten uitzitten en meestal zonder kans op vervroegde vrijlating.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wavaria, als je deze bron er ook nog bij vermeldt sta je iets sterker met je antwoord. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1090659/2010/02/25/Ontsnappen-is-niet-strafbaar-vernielen-wel.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wavaria, nog wat extra info: Ontsnappen uit de gevangenis is strafbaar

Logischerwijs zou men denken dat ontsnappen uit de gevangenis strafbaar is. Dat is niet het geval: wanneer een gevangene simpelweg naar buiten loopt en niemand houdt hem daarbij tegen, is hij niet strafbaar. Wel zou het zo kunnen zijn dat hij in de gevangenis onder verscherpt toezicht komt te staan of dat bijvoorbeeld voorwaardelijke invrijheidstelling niet wordt toegekend.

Uiteraard is de gevangene wel strafbaar wanneer hij gevangenisbewaarders bedreigt of aanvalt om op die manier naar buiten te komen. Ook het vernielen van zaken bij de ontsnapping is strafbaar.
en een +
SimonV
10 jaar geleden
't Is een beetje een taalkwestie: ontsnappen is niet strafbaar, maar je krijgt wel straf als je weer gepakt wordt (= geen verkorting meer wegens goed gedrag).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strafbaar is een wettelijk begrip.
Strafbare feiten of delicten zijn menselijke gedragingen die vallen binnen de grenzen van de wettelijke delictsomschrijving, en wederrechtelijk en verwijtbaar zijn.

Andere antwoorden (1)

Langere straf krijg je niet, maar je kan wel overgeplaatst worden naar een extra beveiligde inrichting als je een risico bent voor ontsnappen.